Prius – aušinimo grotelių blokavimas

19 01 2016

Priekinių oro padavimo grotelių blokavimas yra vienas labiausiai pasiteisinusių kuro taupymo priemonių žiemos periodu vairuojant bet koki hibridą. Tikriausiai esate matę sunkvežimių ar mikroautobusų prisiraišiojusių kartono priekinėje dalyje? Tai labai panašu, tik hibridų atveju variklio šilumos išlaikymas daug svarbesnis.

Kodėl reikia taip daryti?

Hibridinių automobilių optimalus efektyvumas yra pasiekiamas kuomet variklis būna sušilęs 60-90C temperatūros. Kalba eina ne viena apie optimalu vidaus degimo variklio veikimą, bet esant šiltam varikliui kompiuteris liepia pradėti naudoti daugiau kitų hibrido funkcijų kaip elektros variklius judėjimui ir regeneracija. Varikliui esant šiltam išnaudojamos visos hibrido funkcijos, o tai teigiamai veikia kuro sąnaudas. Deja, bet lauko temperatūrai nukritus žemiau nulio vidaus degimo variklis turi ne tik ilgiau dirbti norėdamas sušilti, bet ir tam kad palaikytu tą šilumą. Priklausomai nuo oro temperatūros įmanomas dalykas, kad tų 60-90C laipsnių nė nepasieksime trumpos kelionės metu. 

Automobiliui judant šaltas oras pats keliauja į variklio skyrių per aušinimo groteles ir tai šiuo atveju yra nemenka problema. Šis šaltas oras aušina vidaus degimo variklį, kuris važiuojant miestu dažnai nė nenaudojamas ir taip nesugeba palaikyti nuolatinės temperatūros.

Hibridai turi mažesnio tūrio variklius ir tai taip pat minusas. Sudeginant mažiau kuro sukuriamas mažesnis kiekis šilumos, todėl aušinimo skystis šyla lėčiau.

Paskutinis šilumos vartotojas žinoma bus žmogus, kuris sėdėdamas salone taip pat nori dalies tos variklio kuriamos šilumos.

Kiek grotelių ploto reiktu blokuoti?

Dažno automobilio, įskaitant Prius, aušinimo ventiliatorius pradeda savo darbą kai aušinimo skysčio temperatūra perlipa 90C laipsnių. Dėl šios priežasties mes turime nepersistengti su grotelių blokavimu ir šylant orams leisti orui patekti į aušinomo radiatorių. Šiltesnėmis dienomis to nepadarius rizikuojame perkaitinti varikli, o iki tol prarandame daugiau energijos, nes radiatoriaus aušintuvas sukdamasis naudoja elektrą.

Prius Gen2 automobilyje deja nėra variklio temperatūros skydelio, tad neblogas sprendimas būtų įsigyti Scangauge ar panašų OBD2 įrenginį variklio temperatūrai stebėti. Kuomet pastebimas dažnas priartėjimas prie 90C laipsnių patariama palaipsniui atlaisvinti radiatorių. Tačiau kas neturi šios įrangos ir nenori ją investuoti galima pasiūlyti ir teorinę lentelę, prie kokios lauko temperatūros kiek grotelių reiktu blokuoti:

Clipboard01

Lentelėje matote, kad 50% ploto blokavimas yra pats saugiausias ir beveik nepavojingas visos žiemos metu. Žinoma ypač šaltu metu nebus tiek naudos kaip pilno blokavimo atveju, bet orams sušilus nereiks bijoti perkaisti.

Grotelių blokavimo būdai

Grotelių blokavimui priemonių automobilių prekių skyriuje žinoma nerasime tad tenka improvizuoti. Kaip ten bebūtų, priklausomai nuo naudojamų priemonių, tai gali užtrukti vos pusvalandį. Tai darant reiktu nepamiršti ir saugumo: bet kokios kietos ar aštrios detalės turi būti atsargiai tvirtinamos, kad nepakenktu automobiliui ar aplinkiniams.

Mano anksčiau minėto kartono naudojimas čia nelabai geras variantas dėl saugumo. Kartonas yra degus, o jis tuo pačiu galimai liesis prie pagrindinio radiatoriaus (pastarasis kiek toliau nuo grotelių, bet galimybė, kad koks kraštas bus užkištas giliau yra).

Plačiausiai ir, mano manymų, kūrybiškiausiai tam yra panaudojamos vamzdžių šilumos izoliatoriai:

RX-DK-DIY356013_pipe-insulation_s4x3_lg

Jų įsigyti galima bet kurioje statybinių prekių parduotuvėje, o tai darant galime rinktis iš kelių dydžių.

Montavimas gana lengvas – sukarpome vamzdį į reikiamus ilgius ir užmovę ant grotelių galus pritvirtiname su užtrauktukais. Taip darau aš jau antra žiemą:

P_20160118_164611

P_20160118_164615

Galima taip pat ne mauti, bet kišti visa vamzdį į grotelių tarpus, bet tuomet reiks galvoti kaip juos pritvirtinti. Taip pat vamzdžius galima naudoti kelioms žiemoms, tik dedant naudotą lieka mažiau estetikos (nuotraukose matosi).

Yra žmonių, kurie imasi ir sudėtingesnių konstrukcijų ir organinio stiklo ar stiklo pluošto, kaip pvz. komentatoriaus Zilvos darbas:

20160115_200921

20160115_200947

Grotelių uždengimą padarytas iš 1,5 mm organinio stiklo. Išpjauta pagal plačiausią grotelių vietą ir ilgį, pragręžtos tris skylės, per kurias skydas pritvirtintas prie grotelių varžtais skirtais gipso kartonui montuoti. Kad apsauga priglustų prie grotelių organinis stiklas buvo šildomas statybiniu fenu, o trukdantis perteklius šonuose nupjautas.

Pastarasis sprendimas geras, bet netobulas, nes negalime reguliuoti kiek grotelių reikia dengti. Norint dengti mažiau ploto tektu daryti nauja skydą, o šilumos izoliavimo vamzdžių atveju pakaktu vieną ar kelis numontuoti. Abiem atvejais kaip matote blokavimas yra nepilnas, paliekant viršutines groteles laisvas ir tai prilygtu 75% procentams blokavimo.

 

Ar verta?

Dabar tikriausiai norėtumėte kad pateikčiau sąnaudų skaičius prieš ir po grotelių blokavimo? Vietoje to pasakysiu kad Prius Gen4 suplanuotą naudoti automatini grotelių uždengimo variantą ir taip žiemos metu sugebėta sutaupyti 9 procentus (kur kitais metu laikais pagerėjo vos 3%) kuro:

93626_image

Tos pačios tendencijos laikosi Ford ir kiti gamintojai.

Apibendrinimas

Užblokavus groteles žiemos metu skirtumas tikrai pajaučiamas. Variklis įšyla greičiau, o vėliau rečiau pradeda dirbti kad grįžtu į darbinę temperatūra. Sugebant palaikyti reikiam temperatūra daugiau naudojamas vien elektros variklis, todėl kuro sąnaudos šiek tiek sumažėja. Salonas taip pat pastebimai šyla greičiau, nes didesnė temperatūros dalis gali būti transportuojama į salono vidų.


Veiksmai

Information

12 responses

19 01 2016
Zilva

Labai išsami apžvalga. Tik norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad pilnai uždengtos apatinės grotelės turi ir daugiau privalumų šaltuoju metų laiku, t.y. apsaugomos priešrūkinės lempos nuo mechaninių pažeidimų ir nesikaupia purvas ir ledas ant grotelių ir apatinėje variklio skyriaus dalyje. Taip pat, nereikia pergyventi dėl variklio ar valdymo bloko perkaitimo, nes po kapotu virš bamperio yra dar dvi oro paėmimo angos, tad bet kokiu atveju yra blokuojama tik 50/60 proc. oro srauto. Mano eksperimentų pasekoje, galiu tvirtai teigti, kad apatinės grotelės gali likti uždengtos iki vidutinė dienos oro temperatūra nepasieks 5/10 laipsnių šilumos. Akivaizdu, kad grotelių uždangalas iš organinio stiklo jums tarnaus ne vienerius metus, o vat iš izoliacinės medžiagos, – atlaikys tik vieną sezoną.

14 11 2016
Laimis

Zilva, dėl grotelių uždengimo. Ta vidutinė temperatūra +5C;+10C priimta važinėjant mieste, trumpais atstumais? O kokia patirtis važiuojant ilgesnius atstumus, ar neužkyla temperatūra? O kaip manot ar neturėtų variklio T rėžimą palaikyti termostatas? Ar niekas nebandė patikrinti termostato suveikimą?

14 11 2016
mindogas

Laimi, su termostatu viskas gerai. Visas šio reikalo efektas – važiuojant į variklio skyrių ateinantis oras nešaldo pačio variklio ir jame esančio antifrizo. Dėl pliusinės lauko temperatūros daug pakomentuoti negaliu, nes kažkaip problemų ir nebūdavo. Seku temperatūra pastoviai ir ilgesniu kelionių metu daugiau 90 lyg ir nemačiau.

15 11 2016
Laimis

Mindaugai supratau.
Neturiu tų išorinių prietaisiukų stebėti variklio T. Dabar esu uždengęs (dar kažkiek palikęs tarpelių) apatines groteles su stora juoda plėvele. Sąnaudos keli užveržimo dirželiai ir galiukas plėvelės. Iš toliau net nematyti kad kažkas uždėta. Sezoną atlaikys, atšilus ir taip reiks nuimti.
Viršutinės grotelės neuždengtos.
O pačiuose Prius’o nustatymuose per MENIU negalima pasižiūrėti kokios variklio T vyravo?

15 11 2016
mindogas

Deja, bet niekur Lcd ekrane nera temperaturos parodymu. Tai imanoma tik per OBD2 jungti.

21 11 2016
mindogas

Pratęsiant mintis apie grotelių blokavimą esant teigiamai temperatūrai galiu paminėti kelis skaičius. Savaitgali turėjau 100km kelionę autostrada+užmiestis. Lauke buvo +8 laipsniai ir visos keliones metu be blokuotu grotelių antifrizo temperatūra buvo 88 laipsniai. Nuvykęs turėjau laiko pasikrapštyti su automobiliu ir užsidėjau savo 3 sezoną tarnaujančia izoliacija ant apatinių grotelių. Kelionės atgal metu buvo ta pati lauko temperatūra tiek lauko, tiek aušinimo skysčio. Taigi galima teigti, kad užmiesčio sąlygomis nėra ko jaudintinais ir prie iki 10 laipsnių lauko temperatūros. Mieste deja tokio ryškaus palyginimo negaliu padaryti, bet pasilieku su mintimi, kad nerimauti nėra pagrindo.

7 12 2016
Laimis

Sveiki, Mindaugai
Supratau. Aš ir bandžiau pastebėti situaciją dėl grotelių prie +5+8C .
Kiek išsiaiškinau užvedus automobilį ir įjungus šildymą, pradžioje šildymas vyksta elektrinio šildytuvo pagalba. Paskui kai darbinė variklio temperatūra pasiekia reikalingą, tada elektrinis šildymas atjungiamas ir šildo nuo variklio aušinimo skysčio. Kažkada rašiau, kad tuo momentu lyg ir jaučiamas atvėsimas salone.Ta atvėsimo banga, tai ir yra perėjimas nuo el. šildymo prie variklio skysčio.
Tas perėjimas vyksta ir su dalinai uždengtomis grotelėmis ir gana negreitai, tai nutariau, kad dalinai uždengtos grotelės ir prie +8
C didelės įtakos variklio perkaitimui nedaro. Aišku tai galima sakyti nustatyta “6“ pojūčiu 🙂 :-).

8 12 2016
Laimis

Tik noriu pritarti, kad pats variklis užšyla greičiau, kai uždengtos grotelės. Tai kaip ir turėtų elektrinis šildymas greičiau atsijungti.Mažiau energijos iš baterijos naudojama…

9 12 2016
mindogas

Del to elektrinio sildymo as dar turiu dvejoniu. Kiek varciau serviso puslapius, niekur diegramose tokio nemaciau. Reiks kada prisesti ir konkreciai sio reikalo paieskoti.

13 12 2016
Laimis

Del to elektrinio šildymo. Pats netikrinau vartotojo instrukcijų. Kažkada pasiskambinau į Toyotos atstovybę Kaune dėl pavarų dėžės tepalo keitimo. Tai jie atsakė, kad nekeičiamas tepalas dėžėje??? Na tipo jeigu vartotojas pageidauja galim pakeisti.
Prie to pačio pasiteiravau ir dėl šildymo. Toyota atstovas atsakė, kad kol šaltas motoras šildymas vyksta elektros pagalba. Paskui atsijungia.
Draugas turi Prius’ą tai ir pasakė, kad elektrinis šildymas… Bet skundėsi, kad žiemą šalta būna…
Tai jeigu tikėti mano šaltiniais tai tiek tos info :-).
Papildomai informacijos netikrinau. Man ji lyg ir įtikinama pasirodė.
Įdomumo dėlei gal tiksliau kažką surasist el. schemose?

7 10 2016
Saulius

O kokio diametro (vidus/išorė) naudotas termoizoliatorius?

7 10 2016
mindogas

Nepamenu, prieš du metus vyko gaminimas. Rinkausi iš akies.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s




%d bloggers like this: